Hotel oplossingen van Zennio

In dit voorbeeld wordt per kamer:

  • de verwarming en koeling geregeld
  • de aanwezigheid van de hotelgast automatisch gedetecteerd (De typische ‘domme’ hotelkaart houder wordt hierdoor overbodig)
  • 7 lichtkringen gestuurd
  • 1 gemotoriseerd gordijn aangestuurd
  • 1 stopcontactkring geschakeld voor de staanlamp
  • 1 kring aan/uit geschakeld in functie van de aanwezigheid in de kamer
  • de deurbel aangestuurd

Raam- en deurcontacten

Het raamcontact wordt gebruikt om energie te besparen.
De gevraagde temperaturen voor verwarmen/koelen worden respectievelijk verlaagd/verhoogd naar de beveiligingstemperatuur wanneer het raam wordt geopend.
Tip: Het raamcontact kan indien gewenst via de BMS software worden ‘overruled’.
Het deurcontact wordt in combinatie met de bewegingsmelders gebruikt om de aanwezigheidsdetectie van de gast automatisch te detecteren.

Aanwezigheidsdetectie

Voor aanwezigheidsdetectie beschikt ons system over een speciaal algortime dat gebruik maakt van bewegingsmelders in de kamer + een deurcontact.
Dit zorgt voor het beste resultaat op de markt qua energiebesparing en 100% garantie voor het hotelpersoneel dat er iemand wel/niet in de kamer is.
En dit allemaal zonder in te boeten aan comfort voor de hotelgast:

  • Wanneer de hotelgast zijn hotelkamerdeur opent en de bewegingsmelders zien beweging dan gaat de kamer automatisch in ‘Welcome’ mode en naar ‘occupied’. (de ‘courtesy light’ wordt ingeschakeld, de temperatuur wordt aangepast,…)
  • Van zodra de hotelgast de kamer verlaat (de deur wordt geopend en terug gesloten), en er is na een bepaalde (instelbare) wachttijd geen beweging meer in de kamer, activeert het systeem de ‘lege kamer’ mode en gaat de kamer in ‘Not occupied’.
    Alle verlichting en bepaalde stopcontacten worden uitgeschakeld en het HVAC systeem gaat in ‘stand-by’ mode. Dit is niet ‘off’, maar naar een lagere (bij verwarmen), of hogere (bij koelen) temperatuur. Deze ‘stand-by’ temperatuur kan centraal voor alle kamers, of individueel per kamer worden ingesteld.

In deze premium kamers werden 3 bewegingsmelders per kamer voorzien.
In de kamers met een extra ruimte wordt een extra bewegingsmelder toegevoegd.

Verlichting

Geschakelde verlichting

In elke kamer wordt een 8-kanaals (multifunctionele) schakelactor geplaatst.
De uitgangen van deze module zijn 16A C-last waardoor een lange levensduur wordt gegarandeerd bij het schakelen van LED verlichting.
Naast het aansturen van de 4 lichtkringen wordt deze module ook gebruikt voor het aansturen van de gordijn motor en de deurbel. De 8ste uitgang is nog vrij (reserve).

DALI Broadcast

De werking van de KNX-DALI Broadcast Interface is gebaseerd op het besturen van meerdere DALI ballasten in groep.
Dankzij DALI Broadcast moeten geen DALI adressen meer worden toegewezen.
Voordelen van DALI Broadcast tov. DALI :

  • Belangrijke tijdwinst bij indienstname (geen DALI programmatie)
  • Het vervangen van een DALI ballast/lichtarmatuur vraagt geen (her)programmatie
  • Zeer kost-efficiënt: tot 20 ballasten kunnen in parallel op hetzelfde DALI Broadcast kanaal worden aangesloten. (dus 80 bij een 4-voudige interface, 120 bij de 6-voudige interface)

Bediening van de verlichting

De bediening van de verlichting gebeurt via:

  • de Touch schakelaars aan beide zijden van het bed
  • standaard druktoetsen (aangesloten op de ingangen van het Touch screen en Touch schakelaars)
  • het centraal Touch screen

Master Light functie

De ‘Master Light’ bevindt zich op de Touch schakelaars aan het bed.
Hoe werkt het?

  • Wanneer de klant op deze druktoets drukt en er is verlichting aan, dan wordt al deze verlichting uitgeschakeld (‘alles uit’ functie).
  • Drukt de klant op deze druktoets wanneer alle verlichting uit is dan gaat de nachtsfeer aan.

Welkom sfeer – dag/nacht

Voor een hoger comfort worden er 2 sferen toegepast naargelang de klant de kamer betreedt tijdens de dag of tijdens de nacht.

  • Bij het betreden van de kamer tijdens de dag wordt alle verlichting ingeschakeld (indien er ook rolluiken worden gebruikt kunnen deze worden geopend).
  • Bij het betreden van de kamer tijdens de nacht is een lager lichtniveau wenselijk en wordt de indirecte verlichting geactiveerd. Of in het geval van gedimde lichtkringen deze op 5% gezet (zijn er ook rolluiken aanwezig dan blijven deze in hun huidige positie).

Het omschakelen tussen dag en nacht gebeurt via een schemerschakelaar of een tijdsklok in het BMS systeem.

Deurbel

In dit ontwerp werd een uitgang ingetekend voor het aansturen van de deurbel.

Wanneer u echter zou beslissen om als deurbel de ingebouwde ‘beep’ functie van het Touch screen te gebruiken dan kan deze deurbel worden weggelaten (en kan dus de uitgang voor een andere toepassing worden gebruikt).

Indien bij het aanbellen meer volume is gewenst dan kunnen via programmatie de ‘beep’ functies van de Touch schakelaars (links en rechts van het bed) worden mee gekoppeld.

HVAC systeem

Ventiloconvectoren

Het hotel HVAC systeem beschikt over 1 ventiloconvector (fan-coil) per kamer.
4 leidingen (2 warm + 2 koud) en 3 ventilatiesnelheden.

Gemeten temperatuur

De temperatuur in de kamer wordt gemeten via een Touch schakelaar aan de linker of rechterzijde van het bed. Dit kan ook worden gemeten via het centraal Touch screen, maar uit ervaring weten we dat het beter is te meten ter hoogte van het bed.

‘Virtuele offset’ functie:
De temperatuursensor is uitgerust met de ‘Virtuele offset’ functie.
Hiermee kan de hotelmanager de weergave van de gemeten temperatuur op het centraal Touch screen (van alle kamers of van één of meer specifieke kamers) bijsturen met enkele graden.
Indien de gemeten temperatuur bijvoorbeeld 21°C is kan de hotelmanager 22°C laten weergeven.

 

Gevraagde temperatuur

De gevraagde temperatuur bestaat uit 4 modes + een ‘user-setpoint’:

  • Comfort mode:
    Actief wanneer de hotelgast op de roomcontroller de HVAC (druktoets ‘ON/OFF’) inschakelt.
  • Stand-by mode:
    Actief wanneer de kamer werd gereserveerd, de hotelgast de kamer verlaat of wanneer hij/zij
    op de roomcontroller de HVAC uitschakelt.
  • Economy mode:
    Actief als de hotelkamer in ‘wacht’ staat voor bijvoorbeeld onverwachte reserveringen
  • Beveiliging mode:
    Actief als het raam is geopend, of bij seizoensgebonden toerisme als de kamers voor lange tijd niet in gebruik zijn.
  • ‘User-setpoint’
    Wanneer de klant op de ‘+’ of ‘-‘ druktoets van de roomcontroller drukt.
    Deze temperatuur wordt gereset wanneer de kamer wordt verlaten

Korte afwezigheid

Om te vermijden dat de hotelgast na een korte afwezigheid de HVAC terug moet inschakelen of zijn ‘user-setpoint’ opnieuw moet instellen is er een geheugenfunctie voorzien waarin de actieve mode en het ‘user-setpoint’ worden opgeslagen.

Wanneer de hotelgast dus na een korte afwezigheid de kamer betreedt worden de opgeslagen waarden opnieuw opgeroepen. Voor de hotelgast lijkt het dan alsof hij niet was weggeweest terwijl er wel een energiebesparing werd gerealiseerd.

De hotelmanager kan 3 tijden instellen:

  • de tijd tot wanneer er wordt teruggeschakeld van ‘Stand-by’ naar ‘Comfort’
  • de tijd tot wanneer er wordt teruggeschakeld van ‘Economy’ naar ‘Stand-by’
  • de tijd tot wanneer de ‘user-setpoint’ wordt bewaard

 

Bediening – weergave

Touch screen

In de kamers wordt als roomcontroller een 4,1” Touch screen gebruikt met 12 pagina’s.
Voor een eenvoudige bediening wordt elke pagina ingesteld met een ‘thema’:

  • Pagina 1: Klimaat
  • Pagina 2: Verlichting
  • Pagina 3: Lichtsferen
  • Pagina 4: DND/MUR
  • Pagina 5: Gordijn
  • Pagina 6: Audio

Het Touch screen kan zowel in ‘Portrait’ als ‘Landscape’ worden geplaatst

Touch schakelaars

Aan beide zijden van het bed en aan de toegang van de kamer worden gepersonaliseerde Touch schakelaars geplaatst.
Bij het bedienen van deze schakelaars krijgt men feedback via vibratie.
Het ontwerp (logo, iconen, achtergrond) is volledig personaliseerbaar zonder meerprijs.

Voor het personeel:
Door lang te drukken (2sec) op de druktoets ‘DO NOT DISTURB’ kan via een knipperende LED worden aangeduid dat er nog iemand in de kamer aanwezig is.
De klant hoeft dus niet meer te worden gestoord door het ‘kloppen’ op de deur.
Optioneel kan deze ‘occupied/not-occupied’ ook op de smartphone/tablets van de housekeeping en displays in de linnenkamers worden weergegeven.

Z-Guest

Met Z-GUEST kunnen hotelgasten hun kamer bedienen via het WiFi-netwerk van het hotel.

Dit kan alleen wanneer de hotelgast in zijn/haar kamer is. Dit voorkomt dat de airco in de kamer kan worden ingeschakeld wanneer deze leeg is of wanneer de gast buiten de kamer staat (valt binnen het beheer van de aanwezigheidsdetectie).

De hotelgast installeert een App op zijn smartphone en via een gebruikersnaam en wachtwoord (verkregen bij het inchecken) zal de applicatie operationeel blijven tijdens de dagen dat de gast in het hotel verblijft.

De gebruikersinterface is vergelijkbaar met het 4.1” Touch screen

 

Audio

De hotelkamers worden uitgerust met een 2-zone audio systeem (voor de slaapkamer en badkamer).

Deze audio module is volledig te bedienen via KNX en beschikt naast de audio ingang (bijv. voor het aansluiten van de televisie audio OUT) ook over een Bluetooth verbinding om audio te streamen vanuit het mobiel toestel van de hotelgast.

Dankzij de IR emitters kunnen via infrarood de audio/video toestellen worden aangestuurd.

Zennio BMS (Building Management Software)

De Zennio BMS (Building Management System) bestuurt en beheert de verschillende systemen via het open KNX protocol om te voldoen aan de eisen van veiligheid en comfort.

Het BMS-systeem bestaat uit software en hardware, afgestemd op de grootte en het gebruik van het gebouw. Het laat een efficiënt beheer toe van de verschillende technieken aanwezig in het gebouw (verlichting, airconditioning, liften, hydraulische systemen, toegangscontrole, etc.).

Omdat het BMS-systeem alle data verzamelt van het KNX systeem wordt een beter inzicht verkregen in het energieverbruik en andere interessante (historische) data.

Het biedt vele voordelen:

  • voor de hotelgasten:
    Verhoogde veiligheid en comfort
  • voor de eigenaars:
    Efficiënter energiebeheer, lagere operationele kosten en centrale supervisie
    Opwaardering van het gebouw
    Hogere klantentevredenheid
  • voor de technische dienst:
    Snelle en betrouwbare informatie van de faciliteiten
    Verhoogde productiviteit
    Snellere detectie van problemen
    Besparing op onderhoudstijd

Vecolux

Smart Home Inspiration

Contact

Nijverheidsstraat 10

2960 Sint-Job-In-'t-Goor

T +32 3 633 10 26